צור קשר

צור קשר

checked
בר שפותדלג על בר שפות
חיפושדלג על חיפוש
חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

כמה תינוק צריך לישון ולמה זה כל כך חשוב?

כמה תינוק צריך לישון ולמה זה כל כך חשוב? (הגדל)


שנת התינוק אינה "גזירה משמיים" וישנם צעדים שניתן להקפיד עליהם במטרה לייצר הרגלי שינה בריאים ונכונים אצל תינוק עם הזמן. הרגלים אלה עשויים להשפיע אט אט על תכיפות ההתעוררות של התינוק בלילה ולסייע בהמשך גם למעבר לכיוון הרדמות עצמאית.

 

אז כמה תינוק צריך לישון בכלל?
הנקודה הראשונה שחשוב להדגיש היא שהגיל הוא פקטור עיקרי בהבנת כמות שעות השינה הנדרשות לתינוק: ככל שהוא צעיר יותר בשנים (או למעשה בחודשים), כך הוא זקוק כמובן ליותר שעות שינה במהלך היממה. ככל שהתינוק גדל כך שנת היום שלו צפויה להתקצר ושנת הלילה להתארך.

בכמה שעות שינה בדיוק מדובר? תוכלו למצוא גרסאות שונות עם הבדלים קלים ביניהם, אבל הרעיון הכללי דומה. הנה למשל טבלת השינה של מכבי שירותי בריאות, המרכזת את מספר שנות השינה הממוצעות לתינוק החל מגיל חודש ועד שנתיים:

 

גיל שעות שינה - כללי שעות שינה ביום  שעות שינה בלילה 
חודש  16-17  7-8  8.5-9
שלושה חודשים   15    5  10
שישה חודשים   14.5 3-4 10.5-11
תשעה חודשים  14  2.5-3 11-11.5
12 חודשים 13.5-14 3-2 11
18 חודשים 13.5 2 11.5
שנתיים 13 1.5 11.5


  

החשיבות של שינה במהלך היום

כפי שניתן לראות, שינה במהלך היום – בין אם שנת בוקר ובין אם שנת צהריים – חשובה מאוד, בעיקר בשלבים הראשונים בחיי התינוק. שינה במהלך היום חיונית כדי למנוע מצב של עייפות יתר ומסייעת להתפתחות התקינה של התינוק.
מומלץ מאוד לשמור על טווחי זמנים קבועים פחות או יותר במהלך שנת בוקר או שנת צהריים אצל תינוקות, כחלק מהקניית סדר היום לתינוקות. עם זאת, קחו בחשבון ששינה היא לא מדע מדויק. אם התינוק מראה סימני עייפות גם לפני הזמן ה"רגיל" בו משכיבים אותו לישון, אסור להתעלם מהם או למשוך זמן. חשוב לבצע את ההרדמה כשמבחינים בסימני העייפות הקלים ביותר, דוגמת פיהוקים, שפשוף בעיניים, גבות ורודות ומשיכת אוזניים, ולא להמתין עד שיגיעו הבכי, הצרחות ובעיקר שחרור האדרנלין שיהפוך את ההרדמה למורכבת, לארוכה ולמייאשת.

מהו מחזור שינה אצל תינוקות?


חשוב לכל הורה להכיר את המחזור הביולוגי של שנת תינוקות, אשר נמשך כ-60 דקות (בהשוואה ל-90 דקות בקרב מבוגרים). מחזור שינה של תינוק כולל בדרך כלל שלושה שלבים:

  • שנת חלום (REM) – בשלב זה, המתרחש במהלך 20 הדקות הראשונות לשינה, מוח התינוק אינו נח כלל
  • שנת מעבר – 10 הדקות הבאות המהוות כניסה הדרגתית לשינה עמוקה יותר.
  • שלב השינה העמוקה – 30 הדקות האחרונות בכל מחזורר שינה, בהן המוח מקבל את המנוחה ההכרחית עבורו
    עליכם לעשות את כל המאמצים שהילד שלכם ישלים מחזור שינה שלם, כדי "להיטען באנרגיה" כמו שצריך, גם כשהוא ישן במהלך היום.

אל תוותרו על טקס שינה
טקס שינה לתינוק הוא אחד הכלים החשובים בדרך ליצירת שנת לילה איכותית ורציפה ככל שניתן. מדובר במספר פעולות לבחירתכם הנעשות בסדר קבוע ובזמנים קבועים (במידת האפשר) במטרה לסייע לתינוק להבדיל בין היום ללילה, להרגיע את התינוק לקראת השינה, להכין אותו להיפרדות מהוריו, לסייע בהסדרת השעון הביולוגי ולהקל עליו את תהליך ההרדמות.

כל משפחה יכולה לסגל לעצמה את הטקסים המתאימים לה ולתינוקה (ובהתאם לגיל התינוק והעדפותיו), כאשר הרעיון הכללי הוא צמצום הדרגתי של פעילויות היום והגירויים. מכיוון שכמויות המלטונין – ההורמון האחראי לשינה – עולות רק בגיל שלושה חודשים, זוהי לרוב הנקודה בה מומלץ להתחיל עם טקסי השינה.


ראשית, מומלץ לעמעם אורות ולצמצם את הרעשים החיצוניים, דוגמת טלוויזיה, כדי למנוע מהתינוק גירויים מיותרים שיעוררו אותו. אפשרות אחת לטקס שינה היא להתחיל מאמבטיה נעימה, לאחר מכן לעשות לתינוק עיסוי קצר שירגיע את גופו ולסיים בהנקה או האכלה שאחריהן התינוק מועבר לחדר השינה. אפשר ללוות את טקס השינה במנגינה, שיר או סיפור קצר שיחזרו על עצמם בכל יום ויאותתו לתינוק שזהו הזמן שבו הולכים לישון.

עבור לתוכן העמוד