צור קשר

צור קשר

checked

סירופ לשיעול לתינוקות וילדים

  • ההגנה על מערכת הנשימה של התינוק לא בשלה, וכן רמת הפגיעות שלו גבוהה יותר ולכן הוא סובל בתדירות גבוהה מדלקת שגורמת לשיעול וליחה
  • בעת שיעול יבש יש להמתין עם מתן טיפול, אולם כשיש שיעול עם ליחה כדאי לטפל באמצעות מתן סירופ ייעודי. השיעול יכול להעיד על בעיה ספציפית, לכן יש לעקוב.
  • סירופ מדלל ליחה יפחית את הגודש ויטפל בשיעול, סירופ מכייח יעודד פליטת ליחה בעת התקררות וסירופ לשיעול יבש מדכא את רפלקס השיעול.
  • יש להתייעץ עם רופא לפני נטילת הסירופ. ניתן להקל גם באמצעות שימוש באינהלציה וב'תרופות סבתא' ידועות.

במהלך השנתיים הראשונות לחייו של התינוק, הוא צפוי לחלות כמעט עשר פעמים במחלות שונות, רובן אינן מסוכנות: התקררות, שפעת, דלקת גרון וכדומה. אחת התופעות בהן נתקלים יותר מכל בתקופה זו היא תופעת שיעול יבש או עם ליחה. ליחה אצל תינוקות היא תוצר לוואי למלחמה שמנהל הגוף בגורמים התוקפים אותו.  האם שיעול ניתן לטיפול, וכיצד? לפני שרצים לקנות סירופ לשיעול, כדאי לקרוא כאן את כל התשובות.

 

איך הגוף משתמש בליחת תינוקות כדי להגן על הגוף? 

 

הודות למנגנונים מתוחכמים שפיתח גוף האדם עם השנים, מערכת הנשימה שלנו זוכה להגנה יעילה מפני אבק, חיידקים, גופים זרים, וירוסים ומזהמים - גורמים שעשויים לפגוע בפעילות הסדירה של המערכת החשובה הזו.

עם זאת, מערך ההגנה של הגוף אינו יעיל במאת האחוזים. כך, מידי פעם בפעם אנחנו סובלים מבעיות בריאותיות שונות בדרכי הנשימה, שאת חלקן הזכרנו קודם.

 

גוף התינוק הפגיע, שעדיין אינו יודע כיצד להגן על עצמו ביעילות בשנותיו הראשונות, סובל מאותן תופעות בתדירות גבוהה במיוחד. במצב של דלקת בגוף ישנה עלייה בתדירות ההפרשות, וכמות המוצקים בכיח עולה. הפרה של האיזון בין כמות המוצקים לבין כמות הנוזלים גורמת לכיח להיות צמיגי יותר, וכך מתקשה הגוף לסלקו, במיוחד כאשר מדובר בקטנטנים עם שיעול וליחה.

החדשות הטובות הן, שגם לאחר שהתפתחה בדרכי הנשימה של התינוק בעיה כלשהי, הגוף מסוגל להילחם בה, בעזרת המערכת החיסונית ובעזרת השיעול. זהו למעשה רפלקס לכל דבר, שמיועד לפלוט החוצה את הגורם המפריע, אל מחוץ לגוף. יש לזכור: שיעול תינוקות זה עניין מטריד שמפריע למנוחתו ומתיש אותו, ולכן חשוב להקל עליו.

    

מתי סירופ לשיעול יעזור ומתי עדיף טיפול אחר?

 

במקרים של שיעול טורדני מתמשך  - עניין שכיח יחסית בשנותיו הראשונות של הילד, אך כזה המחייב התייחסות כמובן – סירופ לשיעול ילדים יכול לסייע. ישנם כמה סוגים של סירופ נגד שיעול תינוקות, אך לפני זה חשוב לציין: בילדים מתחת לגיל שנתיים טיפול עם סירופ יהיה רק באישור רופא ולאחר התייעצות עימו.

 

טיפול  בשיעול אצל תינוקות מתחיל כמו אצל כל אדם באבחון סוג השיעול:

  • שיעול יבש - שיעול שאינו מלווה בליחה. יכול להיגרם בשל התקררות, אלרגיה שפיתח התינוק או וירוס שחדר למערכת הנשימה. לרוב מומלץ להמתין מספר ימים ולראות האם הגוף מצליח להתגבר על התופעה בעצמו לפני הטיפול בו.
  • שיעול רטוב  - שיעול עם ליחה - שיעול אשר מלווה בליחה או כיח (לא תמיד הם ייראו לעין, אך ניתן 'לשמוע' אותם בעת השיעול עצמו). הליחה מתפתחת בשל גירוי שנוצר בדרכי הנשימה, ובשל רגישותם של תינוקות לחדירת וירוסים הוא נחשב נפוץ מאוד. גם כאן חשוב לזכור: שיעול עם ליחה לתינוק זה דבר מועיל ומטרתו לפלוט החוצה, בעזרת הליחה, את הגורמים הזיהומיים. הבעיה המרכזית היא שתינוקות מתקשים לבצע שיעול פרודוקטיבי להוצאת הליחה.

חשוב לזכור כי לכל שיעול כזה ישנם עוד 'תתי שיעולים' אשר יכולים להעיד על בעיה ספציפית. אלו שלוש דוגמאות מרכזיות:

  • שיעול אשר מלווה בצפצופים או שריקות - אפשרות לאסתמה או ברונכיט
  • שיעול תכוף (לעיתים כולל גם כן צפצופים) - אפשרות להתפתחות שעלת
  • שיעול אשר כולל ליחה בכמויות גדולות - אפשרות לדלקת ריאות

סירופ לשיעול - אילו סוגים קיימים ומהן הדרכים הנוספות לטיפול?

ישנם כמה סוגי טיפול לשיעול, כשהפופולארי בינהם הוא סירופ לשיעול תינוקות. חשוב להבדיל בין מספר סוגים של סירופים:

  • סירופ מדלל ליחה: לעיתים שיעולים נגרמים בשל הצטברות של ליחה במערכת הנשימה, מה שיוצר גירוי אשר מפעיל את רפלקס השיעול, במטרה לפלוט את שאריות הליחה מהמערכת. סירופ מדלל ליחה כדוגמת מוקוליט של כצט יסייע בהפחתת גודש הליחה ובכך גם יטפל בשיעול.
  • סירופ מכייח: מתאים גם הוא במקרה של הצטברות ליחה, אך במקרה הזה הוא מעודד את הגוף לפלוט אותה החוצה. בדרך כלל יינתן במקרים של התקררות המלווה בשיעול
  • סירופ המדכא את רפלקס השיעול עצמו: מוכר גם בתור סירופ לשיעול יבש. כאשר השיעול הוא שיעול יבש ומתמשך, ייתכן שיומלץ על שימוש בסירופ המכיל קודאין, שלמעשה 'מטפל' ברפלקס השיעול עצמו  (השימוש בסירופ מאושר מגיל 12 בלבד).

 

אילו טיפולים נוספים קיימים לשיעול?

 

 

לצד סירופ לשיעול ישנם עוד כמה טיפולים שנחשבים יעילים כמו אינהלציה, שזה מכשיר אדים חשמלי, בעזרתו ניתן לספק לתינוק תרופות, אותן הוא שואף בעזרת מסיכה מתאימה. השימוש כמובן בהמלצת רופא בלבד וכן כמה 'תרופות סבתא'  ידועות:

  • חליטת ג'ינג'ר ופירות הדר
  • סירופ דבש
  • בצל ושום
  • תה על בסיס זרעי אניס
  • והרשימה עוד ארוכה, כמובן.

 חשוב להבהיר כמובן שכשרוצים לטפל עם תרופות סבתא לשיעול תינוקות חשוב להתייעץ עם רופא

 

בשיעול אצל תינוקות כל מקרה הוא לגופו

    

יש לזכור כי ברוב המקרים של שיעול תינוקות עם ליחה או שיעול רגיל, הוא יחלוף מעצמו מבלי להזיק לפעוט כלל. לכן, חשוב כי לפני שניתן לתינוק סירופ לשיעול או כל טיפול אחר, נפנה קודם לרופא ונתייעץ עמו.

במקרים רבים יחליט הרופא שלא להתערב בנעשה, בכדי לאפשר לגוף להתגבר לבדו על המחלה ולהתחסן באופן טבעי.  לכן כאשר מופיע שיעול אצל תינוקות, חשוב מאוד  מצד אחד, לא להילחץ ולרוץ לקנות סירופ לשיעול, אך מצד שני, עדיין יש  לשמור על ערנות ולעקוב אחר התפתחות המחלה מידי יום, במטרה להבין את אופייה ולזהות מקרים חריגים.

 

כתבות נוספות בנושא

סירופ לשיעול לתינוקות וילדים

סירופ לשיעול לתינוקות וילדים

במהלך השנתיים הראשונות לחייו של התינוק, הוא צפוי לחלות כמעט עשר פעמים במחלות שונות, רובן אינן מסוכנות: התקררות, שפעת, דלקת גרון וכדומה. אחת התופעות ...

שיעול אצל תינוקות ומשמעותו

שיעול אצל תינוקות ומשמעותו

איזה שיעול יש לתינוק שלכם? יבש? ליחתי? נבחני? למצבים בריאותיים שונים שיעולים שונים המאפיינים אותם. כל שעליכם לעשות הוא להאזין. למדו כאן על סוגי השיעול ...

תינוק סובל מכאב שיניים

איך מזהים כאב שיניים אצל תינוקות? (בקיעת שיניים)

התינוק מרייר, מכניס ידיים לתוך הפה, חסר תיאבון ומתקשה להירדם? יכול להיות שמדובר בכאבי בקיעת שיניים. קראו כאן על כל הסימנים לבקיעת שיניים, וגם על ...

הצג כתבות נוספות
עבור לתוכן העמוד