צור קשר

צור קשר

checked
בר שפותדלג על בר שפות
חיפושדלג על חיפוש
חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

כך תשמרו על משקל תקין בתינוקות ופעוטות

  • בביקור הראשון עם התינוק בטיפת חלב, תתוודעו לשיטת הערכת גדילת התינוק הנהוגה בישראל המבוססת על אחוזונים ועקומות גדילה. האחות מודדת את גובה התינוק ומשקלו, ממקמת אותו על העקומה ומגלה מהו האחוזון שבו הוא נמצא, ביחס לשאר בני גילו.
  • לאחר הלידה מומלץ להקפיד על הנקה מלאה או הזנה בתרכובת מזון לתינוקות משלב 1. רצוי להרגיל את התינוק מגיל מוקדם לארוחות מסודרות אחת לשלוש שעות בכמות המתאימה לגילו ולהימנע מיצירת הרגלי תזונה לא נכונים.
  • החל מגיל ארבעה חודשים אפשר להציע לתינוק טעימות של מזון מוצק טחון בכמות של כפית אחת או שתיים, כשהתזונה העיקרית עדיין מבוססת על הנקה או תרכובת מזון לתינוקות. אפשר להתחיל עם ירקות מאודים טחונים כמו: קישואים, גזרים, תפוחי אדמה וכדומה ובשלב השני להציע פירות.

 

מרגע שהילד נכנס לביקורת בטיפת חלב, ההורים לומדים להכיר מקרוב את עקומת הגדילה. מה אומרים האחוזונים ואיך תזונה נכונה ובריאה תשמור על עליה תקינה במשקל התינוק? כל התשובות בכתבה זו

 

 

בביקור הראשון עם התינוק בטיפת חלב, תתוודעו לשיטת הערכת גדילת התינוק הנהוגה בישראל המבוססת על אחוזונים ועקומות גדילה. האחות מודדת את גובה התינוק ומשקלו, ממקמת אותו על העקומה ומגלה מהו האחוזון שבו הוא נמצא, ביחס לשאר בני גילו. תינוק שמשתייך לאחוזון 60, לדוגמה, הוא גדול יותר מ-60 אחוז מבני גילו וקטן מ-40 אחוז מבני גילו. תינוק שמשתייך לאחוזון 20, קטן יותר מ-80 אחוז מבני גילו.

מיקום הילד באחוזונים אינו קשור רק לתזונה, אלא גם למבנה גופו, למבנה הגוף של ההורים ועוד. בכל ביקור נוסף בטיפת חלב האחות תבדוק אם התינוק שמר על מקומו בעקומת הגדילה, עלה או ירד.
לירידה או עלייה שאינה נורמלית במדדי הגדילה יכולות להיות סיבות רבות ורצוי להתייעץ עם רופא או אחות טיפת חלב לגבי המשך הטיפול, אך אחת הסיבות הבולטות לירידה במדדי הגדילה היא חוסר תזונתי. כמובן שאין זה אומר שיש לעבור למזונות עתירי שומן, אלא להקפיד על תזונה מגוונת ומלאה בהתאם לגיל התינוק או הפעוט, בשילוב הרגלי תזונה נכונה.


עד גיל ארבעה חודשים: הנקה עם ויטמין D


לאחר הלידה מומלץ להקפיד על הנקה מלאה או הזנה בתרכובת מזון לתינוקות משלב 1. רצוי להרגיל את התינוק מגיל מוקדם לארוחות מסודרות אחת לשלוש שעות בכמות המתאימה לגילו ולהימנע מיצירת הרגלי תזונה לא נכונים, כמו: האכלה מול הטלוויזיה או האכלה למטרת הרדמה. מגיל צעיר מתפתח מנגנון הרעב והשובע של התינוק, שהוא חשוב במניעת השמנה בגיל מאוחר.


ארבעה עד שישה חודשים: טעימות מזון מוצק עם ברזל


החל מגיל ארבעה חודשים אפשר להציע לתינוק טעימות של מזון מוצק טחון בכמות של כפית אחת או שתיים, כשהתזונה העיקרית עדיין מבוססת על הנקה או תרכובת מזון לתינוקות. אפשר להתחיל עם ירקות מאודים טחונים כמו: קישואים, גזרים, תפוחי אדמה וכדומה ובשלב השני להציע פירות. 
עם התקדמות התינוק אפשר להמשיך ולהציע עוד ועוד מזונות כמו עוף וקטניות עד לארוחה הראשונה בגיל חצי שנה. בנוסף לטעימות, משרד הבריאות ממליץ על מתן תוספת ברזל אחת ליום, גם לתינוקות שניזונים מתרכובות מזון לתינוק המעושרות בברזל.

מחקרים מראים שבישראל תינוקות ופעוטות סובלים מחוסר בברזל ממספר סיבות: הכשרת הבשר פוגעת ברמת הברזל, התזונה העיקרית בישראל מבוססת על עוף וקטניות שאינם עשירים מספיק בברזל ועוד.
מכיוון שצריכת מוצרי חלב פוגעת בצריכת הברזל, רצוי להעדיף תרופה בעלת מנגנון ספיגה שמותאם לתינוקות


חצי שנה ואילך: תזונה בריאה ומגוונת


מגיל זה תינוקכם יעבור בהדרגה לתזונה המבוססת על מזון מוצק. לצורך בניית תפריט תזונתי מלא ומגוון שמכיל את כל אבות המזון במינונים הדרושים רצוי להכיר את קבוצות המזון העיקריות, ובמהלך היום לשלב מזונות מכל אחת מהן:

  • דגנים – זוהי קבוצת המזונות שממנה יש לצרוך את הכמות הגדולה ביותר. בין המזונות בקבוצה: אורז מלא, קינואה, לחם, פסטה ועוד. רצוי להעדיף לשלב דגנים מלאים שמכילים יותר סיבים תזונתיים וחלבונים, ולהימנע ממוצרים ממותקים המבוססים על קמח לבן, סוכרים ושומנים כמו: עוגות וקרואסונים. 
  • פירות וירקות – מומלץ להקפיד על מתן שלוש מנות פרי או ירק ביום ולהעדיף ירקות על פירות, במידת האפשר. 
  • חלבונים – קבוצת המזונות שמכילה מוצרי חלב ומוצרי בשר. מוצרי הבשר עשירים בברזל וויטמין B12 ומוצרי החלב עשירים בסידן, לכן יש לשלב באופן יום-יומי מזונות משני הסוגים. 
  • שומנים -  קבוצה זו אינה מכילה רק חמאה ושמנים שאינם בריאים, אלא גם מזונות עשירים בשומן לא רווי כמו: אבוקדו וטחינה. רצוי לשלב מזונות מקבוצה זו במידה סבירה.

מעבר להקפדה על מוצרי מזון בריאים ומגוונים, חשוב להימנע ממתן שתייה מתוקה וממתקים שאינם חיוניים לתזונת הפעוט ולהרגיל אותו לשתיית מים בלבד. אם רוצים לפנק את התינוק במשהו מתוק אפשר לבחור בביסקוויט תוצרת בית, יוגורט עם פרי ועוד.
הקפדה על תזונה בריאה ומגוונת תמנע חסרים תזונתיים או עודפי שומן בגופו של תינוקכם, ותאפשר לו להתפתח בנחת. בתיאבון.  

 

כתבות נוספות בנושא

איך למנוע אנמיה אצל תינוקות?

איך למנוע אנמיה אצל תינוקות?

מחסור בברזל נפוץ מאוד בקרב תינוקות, ועלול לגרום לאנמיה. איך מונעים זאת? תקפידו על תזונה מתאימה ותכניסו לשגרת הטיפול בתינוקכם את תוסף הברזל לתינוקות.

ברזל: איזו תוספת מתאימה לתינוק שלך?

ברזל: איזו תוספת מתאימה לתינוק שלך?

משרד הבריאות ממליץ לתת תוספת ברזל כטיפול מניעתי לכל התינוקות עד גיל שנה וחצי. מגוון תכשירים, תרופות ותוספים נמצאים על המדף. מה ההבדלים, כיצד לבחור ...

שלבי התפתחות התינוק  צופים בפלא מתרחש

שלבי התפתחות התינוק צופים בפלא מתרחש

כשהיא תקינה, היא משמחת מאוד ומרגיעה. כשהיא מתעכבת, היא גורמת חששות רבים, וכשהיא מוקדמת, היא מהווה מקור אושר וגאווה: התפתחות תינוקות היא אחד הנושאים ...

הצג כתבות נוספות
עבור לתוכן העמוד