צור קשר

צור קשר

checked

עקומת גדילה - תינוקות

עקומת גדילה - תינוקות
  • עקומות הגדילה בקרב פעוטות נחלקות לאחוזונים. הרפואה המודרנית 'מדרגת' את קצב התפתחותו של התינוק על פי האחוז מתוך האוכלוסייה: כמה תינוקות בממוצע נמצאים 'מעל' לתינוק בערכים השונים, וכמה נמצאים מתחתיו.
  • עקומות הגדילה לתינוקות נחלקות לשני המינים: בנים ובנות. על פי משרד הבריאות, העקומות בוחנות את המשקל, האורך, היקף הראש וה־BMI לפי גיל התינוק.
  • ככלל, כל עוד התינוק נמצא בין האחוזון התחתון לאחוזון העליון ומתפתח בקצב קבוע, התפתחותו תקינה. כאשר תינוק נמצא מתחת לp3, או מעל לp97 נדרשת בדיקה.
  • חשוב לזכור שברזל לתינוקות הינו מרכיב חשוב בתהליך ההתפתחות של התינוקות. אנמיה מחוסר ברזל יכולה לגרום להאטה בהתפתחות ותפקוד קוגנטיבי ירוד בתינוקות.


התפתחות התינוק בשנותיו הראשונות היא נושא חשוב מאוד: זוהי למעשה האינדיקציה הטובה ביותר לבריאותו של התינוק. עם השנים גיבשו אנשי המקצוע המומחים ברפואות תינוקות עקומות גדילה, אשר יכולות לסייע להורים ולצוות המטפל בבירור העניין – כלומר לוודא שאכן התינוק מתפתח היטב.
עקומת גדילה אצל תינוקות היא כיום כלי מרכזי במעקב אחר התפתחות הפעוט, אך כיצד זה מתבצע בפועל וכיצד גם אתם תדעו איך 'לפענח' את תוצאות הבדיקות המתבצעות סביב עקומות הגדילה? כאן תקבלו את כל התשובות.

עקומת גדילה אצל תינוקות לפי אחוזונים

עקומות הגדילה בקרב פעוטות נחלקות לאחוזונים. הרפואה המודרנית 'מדרגת' את קצב התפתחותו של התינוק על פי האחוז מתוך האוכלוסייה: כמה תינוקות בממוצע נמצאים 'מעל' לתינוק בערכים השונים, וכמה נמצאים מתחתיו.

את עקומות הגדילה נהוג לחלק לכמה דרגות של אחוזונים: 3%, 10%, 15%, 50%, 75% ו־97%. אחוזונים אלו מוגדרים במקומות רבים בעזרת האות האנגלית p, כלומר p3, p10, p15 וכך הלאה, ונקבעים באופן ספציפי לכל נתון הנוגע להתפתחות התינוק: גובה, משקל, אורך, היקף ראש וכדומה.

למספרים הללו חשיבות רבה, שכן הם מצביעים על קצב התפתחותו של התינוק ביחס לתינוקות אחרים. כך למשל, תינוק שנמצא באחוזון p10 באורך, ארוך מ-10% מכלל התינוקות, ו'קצר' מ-90% מהתינוקות; תינוק שנמצא באחוזון P75 מבחינת המשקל, שוקל יותר מ-75% מהתינוקות ופחות מ-25% מהתינוקות. בדרך זו ניתן לגבש תמונה נרחבת ומדויקת למדי בנוגע להתפתחותו הכללית של התינוק.

מה הן עקומות גדילה הקיימות ומה הפירוש להן?

עקומות הגדילה לתינוקות נחלקות לשני המינים: בנים ובנות. על פי משרד הבריאות, העקומות בוחנות את המשקל, האורך, היקף הראש וה־BMI (מדד מסת גוף) לפי גיל התינוק, וכן יחס אורך/גובה ומשקל לפי גובה.

כך לדוגמה, משקל שבעה ק"ג בקרב בנות בגיל חמישה חודשים משתייך לאחוזון p50; אורך גוף של 70 ס"מ לבנות בגיל 11 חודשים משתייך לאחוזון p15; BMI 20 בבנים בגיל תשעה חודשים וחצי משתייך לאחוזון p97 (האחוזון העליון); היקף ראש של 44.5 ס"מ בבנים בגיל 16 חודשים משתייך לאחוזון p3 (האחוזון התחתון).

ככלל, כל עוד התינוק נמצא בין האחוזון התחתון לאחוזון העליון ומתפתח בקצב קבוע, התפתחותו תקינה. כאשר תינוק נמצא מתחת לאחוזון p3, הוא נמצא ברמת התפתחות נמוכה מאוד המחייבת בדיקה; גם כאשר התינוק מעל לאחוזון p97 זהו מצב אשר דורש בדיקה; שינוי משמעותי ופתאומי בקצב ההתפתחות, כלפי מעלה או כלפי מטה, יחייב אף הוא בדיקה. בהקשר זה יש לזכור כי מחלה עשויה לגרום לירידה בקצב ההתפתחות, וזה אמור לשוב לקדמותו לאחר שהתינוק יבריא.

עקומת גדילה – תינוקות יונקים ולא יונקים – מה ההבדל?

כאמור, עקומות הגדילה מתבססות על ממוצע התפתחותי כלשהו, שעליו הסכימו אנשי המקצוע. במשך שנים הסתמך ממוצע זה על נתוני ההתפתחות של תינוקות הניזונים מבקבוק, כלומר מתרכובת מזון לתינוקות (תמ"ל) – ולא על נתוני ההתפתחות של תינוקות יונקים. מאחר שתינוקות הניזונים מבקבוק אוכלים יותר, העקומות הללו למעשה עודדו את ההורים להזין את התינוק בכמויות גדולות מהרצוי.

בשנת 2011 שונו ועודכנו בישראל עקומות הגדילה אצל תינוקות, כך שיתאימו ליונקים בין היתר כדי למנוע מצב של השמנת יתר בקרב תינוקות. לכן כיום עקומת הגדילה שונה בין תינוק יונק לתינוק שאינו יונק, והרופאים ממליצים להסתמך בעיקר על הראשונה מבין שתיהן.

מהן עקומות הגדילה אצל תינוקות יונקים?

בהמשך לסעיף הקודם, זהו קצב ההתפתחות הרצוי בקרב תינוקות יונקים:

משקל:

מגיל 0 עד 4 חודשים - 750 גרם בחודש.
מגיל 4 עד 8 חודשים - 500 גרם בחודש.
מגיל 8 עד 12 חודשים - 250 גרם בחודש.
אחרי גיל שנה - בין 2 ל־3 ק"ג לשנה.

גובה:

בחודש הראשון - בין 3 ל־5 ס"מ.
בחודש השני - בין 2 ל־3 ס"מ.
מגיל שלושה חדשים - 2 ס"מ בחודש, עד גיל שנה.
אחרי גיל שנה - 10 עד 12 ס"מ בשנה.

היקף ראש:

בלידה – 33 עד 37 ס"מ.
עד גיל חצי שנה - 78 ס"מ (בכל ששת החודשים יחד)
מגיל חצי שנה – כחצי ס"מ בחודש, עד גיל שנה.

קצב ההתפתחות לא תואם את עקומות הגדילה אצל התינוק. מה עושים?

הדבר החשוב הראשון הוא לא להילחץ או להסיק מסקנות: קצב התפתחות התינוק מושפע מגורמים רבים, הקשורים בין היתר גם בבריאות ההורים, במבנה גופם ועוד. לכן הדבר הנכון לעשות הוא לפנות לרופא המשפחה ולהתייעץ איתו: הרופא ידע לבחון את המצב ולהחליט, בהתאם לנתונים שונים שיבדוק, אם אכן ישנה בעיה המחייבת טיפול. במידת הצורך תוכלו לפנות לרופא מומחה להתפתחות תינוקות ולהתייעץ גם איתו בנושא, ובהתאם לכך תדעו אם ישנו צורך בטיפול או בשינוי כלשהו.

אם אכן מתברר כי ישנה בעיה התפתחותית כלשהי – גם כאן יש מה לעשות: ברוב המקרים, בייחוד בשנתיים הראשונות והקריטיות להתפתחות התינוק, המעקב אחריו יהיה צמוד ולכן בעיה התפתחותית תוכל להתגלות כבר בשלביה המוקדמים.

חשוב לזכור שברזל לתינוקות הינו מרכיב חשוב בתהליך ההתפתחות של התינוקות. אנמיה מחוסר ברזל יכולה לגרום להאטה בהתפתחות ותפקוד קוגנטיבי ירוד בתינוקות.
כיום ישנם סוגים שונים של תוספי ברזל לתינוקות ולילדים, ולכן בבחירת סוג הברזל שאתם נותנים לתינוק שימו לב כי אתם בוחרים בתרופה שהוכחה קלינית עם הרבה שנות ניסיון.

כתבות נוספות בנושא

איך למנוע אנמיה אצל תינוקות ופעוטות?

איך למנוע אנמיה אצל תינוקות ופעוטות?

מניעת אנמיה הינה בעלת חשיבות גבוהה בשנות החיים הראשונות, מכיוון שאנמיה בגילאים אלו עשויה לגרום לעיכובים התפתחותיים ונזקיה עשויים להיות בלתי הפיכים. ...

איך ברזל משפיע על המוח של התינוק?

איך ברזל משפיע על המוח של התינוק?

מגיל הלידה ועד גיל שלוש הגוף נמצא בתהליך התפתחות מואץ, שמשפיע על כל מערכות הגוף. אחד האיברים שעובר תהליך התפתחות מקיף במיוחד הוא המוח. מחקרים מצאו ...

ברזל: איזו תוספת מתאימה לתינוק שלך?

ברזל: איזו תוספת מתאימה לתינוק שלך?

משרד הבריאות ממליץ לתת תוספת ברזל כטיפול מניעתי לכל התינוקות עד גיל שנה וחצי. מגוון תכשירים, תרופות ותוספים נמצאים על המדף. מה ההבדלים, כיצד לבחור ...

הצג כתבות נוספות
עבור לתוכן העמוד