צור קשר

צור קשר

checked

על ההבדל בין הצטננות לשפעת

  • תסמיני ההצטננות מופיעים באיטיות ובהדרגתיות וכוללים: כאבי גרון, התעטשויות וגודש באף, ללא כאב ראש, שרירים חום ונטייה לסיבוכים. המחלה נמשכת עד 5 ימים.
  • מחלת השפעת מתחילה בפתאומיות עם חום גבוה שמלווה בכאבי שרירים, חולשה כללית של הגוף, כאבי ראש ואיבוד חיוניות ותיאבון. נמשכת שבוע לפחות.
  • ההידבקות בשתי המחלות נעשית באופן טיפתי, אולם בעוד ולא ניתן למנוע הידבקות בהצטננות, אפשר להימנע מהידבקות בשפעת בעזרת חיסון.
  • ההתגברות על ההצטננות נעשית בתוך כמה ימים גם ללא טיפול תרופתי, וכך גם ההמלצה לטיפול במחלת השפעת. ניתן להשתמש בתרופות להורדת חום ולשיכוך כאבים.

איך מבדילים בין שפעת והצטננות? חלק מהתסמינים אמנם דומים, אך מדובר בשתי מחלות שונות לחלוטין, שמשפיעות באופן שונה על הגוף ולכל אחת מוצע טיפול שונה. מצאו את ההבדלים

הורים רבים שילדיהם סובלים מהצטננות חושבים שהם חלו בשפעת, וההפך. אמנם יש מספר תסמינים דומים בין שתיהן, אך מדובר בשתי מחלות שונות שלכל אחת יש תסמינים שונים ודרכי טיפול שונות.

יותר מ-200 וירוסים יכולים לגרום להצטננות, שמוגדרת כמחלה הקלה מבין השתיים. שפעת, לעומת זאת, נגרמת כתוצאה מווירוסים ממשפחת INFLUENZA שמשנים את תכונותיהם מדי שנה. כך, גם אם ילדכם נדבק במחלת השפעת בחורף האחרון, הוא לא יהיה מחוסן באופן טבעי נגד הזן החדש שיופיע השנה.

הצטננות מתחילה לאט. תסמיני ההצטננות מופיעים באיטיות ובהדרגתיות במשך שלושת הימים הראשונים, וכוללים: כאבי גרון, התעטשויות וגודש באף. לעומת זאת, מחלת השפעת מתחילה בפתאומיות עם חום גבוה מעל 38 מעלות שמלווה בכאבי שרירים וחולשה כללית של הגוף.

השפעתה של מחלת השפעת על הגוף ועל תפקודו של הפעוט או הילד שלקה בה היא קשה יותר. ילדים שלוקים בשפעת לרוב יאבדו את חיוניותם ואת תאבונם ויראו מנומנמים וחלשים. יש מספר הבדלים בין תסמיני שתי המחלות, אך חשוב לציין שהבחנה מדויקת בין השתיים אפשרית רק באמצעות בדיקה רפואית.

 

 

תסמיני שתי המחלות: רב השונה על הדומה

  • איך נדבקים? נגיפי שתי המחלות עוברים באמצעות טיפות רוק זעירות שניתזות לאוויר בשיעול או עיטוש, ולכן נפוצות בעיקר בחורף, בעקבות השהות הממושכת בחללים סגורים.
  • חום: הסובלים משפעת מפתחים לרוב חום בינוני עד גבוה לעומת הסובלים מהצטננות שאינם מעלים חום כלל או סובלים מחום נמוך בלבד.
  • כאבי ראש:  מאוד נדירים בקרב הסובלים מהצטננות, אך כמעט תמיד קיימים בקרב הסובלים משפעת.
  • נזלת ושיעול: הסובלים משפעת לא תמיד מפתחים נזלת, לעומת הסובלים מהצטננות. הסובלים משפעת סובלים יותר משיעולים יבשים לעומת הסובלים מהצטננות שישתעלו שיעול ליחתי יותר.
  • כאבי שרירים: שפעת מאופיינת בכאבי שרירים בכל הגוף שגורמים לתשישות כללית וחולשה. הצטננות, לעומתה, גורמת לחולשה קלה בלבד ולרוב הלוקים בהצטננות ממשיכים בשגרת יומם ללא הפרעה.
  • סיבוכים: הצטננות כמעט ולא נוטה לסיבוכים, לעומת השפעת שיכולה לגרום לדלקת ריאות, ברונכיטיס ועוד.
  • משך ההחלמה:  הצטננות נמשכת שלושה עד חמישה ימים, בעוד ששפעת נמשכת שבוע ויותר. במשך הזמן הזה מומלץ להשאיר את הילד למנוחה בבית כדי למנוע הדבקה של ילדים נוספים.
  • מניעה: קשה עד בלתי אפשרי למנוע מילדכם ללקות בהצטננות. ניתן לאוורר את החדר ולהקפיד על היגיינה מרובה, אך המפגש עם ילדים אחרים בגנים ובמעונות יחשוף אותו לווירוסים השונים. שפעת, לעומת זאת, ניתנת למניעה בעזרת חיסון.
    קיימים שני סוגי חיסונים נפוצים: חיסון עם נגיפים מומתים שניתן בזריקה וחיסון עם חיידקים מוחלשים שניתן בתרסיס לאף. מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים לפני מתן החיסון.

כיצד מטפלים בהצטננות?

פעוטות וילדים בריאים מתגברים על ההצטננות בתוך כמה ימים גם ללא טיפול תרופתי. במקרים שבהם הגודש באף מקשה על הנשימה, השינה או התיאבון ניתן לטפל בתסמיני ההצטננות בעזרת תרופות בייעוץ עם רופא. חלק מתרופות אלה יעילות גם בהפחתת הגודש בצינורית השמע, שמחברת בין האוזן התיכונה לחלל האף, ובכך מסייע למניעת דלקות אוזניים בעת הצטננות.

כיצד מטפלים בשפעת?

ישנן תרופות מרשם שונות לטיפול במחלת השפעת, אך לרוב הן אינן ניתנות לפעוטות וילדים בריאים. ברוב המקרים הרופאים ימליצו להקל על התסמינים של המחלה ולתת לגוף להתגבר על המחלה בכוחות עצמו. להקלה על התסמינים ניתן להשתמש בתרופות להורדת חום ושיכוך כאבים המיועדות לתינוקות ופעוטות. 

 

 

כתבות נוספות בנושא

לתינוק יש נזלת בלי חום. האם הוא חולה?

לתינוק יש נזלת בלי חום. האם הוא חולה?

הורים רבים לתינוקות ופעוטות מתלוננים על נזלת אצל תינוקות שלא עוברת. מצד אחד, הילד במצב רוח טוב, משחק, אוכל ואין לו חום, ומצד שני – קשה לו להירדם ...

התינוק מצונן? כך תתמודדו עם האף הסתום

התינוק מצונן? כך תתמודדו עם האף הסתום

יחד עם מחלות החורף, מגיע גם הצינון ואצל קטנטנים מדובר בתופעה קשה במיוחד בשל חוסר היכולת שלהם לקנח את האף. פגיעה בשינה, ירידה בתיאבון ואי שקט הן רק חלק ...

נזלת בתינוקות: איך מתמודדים עם אף דולף?

נזלת בתינוקות: איך מתמודדים עם אף דולף?

התינוק שלכם שוב מצונן? זה לא בגלל שהוא שכח את הסוודר וגם לא בגלל מזג האוויר. הצטננות זו מחלה ויראלית נפוצה בקרב תינוקות ופעוטות. איך נדבקים ואיך ...

מחלות חורף אצל ילדים

מחלות חורף אצל ילדים

אילו מחלות נפוצות בחורף? מהם הסיבוכים האפשריים? איך אפשר לנסות למנוע הדבקה? מה עושים עם נזלת תינוקות ומה עם שיעול טורדני? כל התשובות לשאלות על מחלות ...

הצג כתבות נוספות
עבור לתוכן העמוד