צור קשר

צור קשר

checked

ברזל: איזו תוספת מתאימה לתינוק שלך?

  • מרגע הלידה ועד גיל 3 גוף התינוק בהתפתחות מואצת. כחלק מכך ההבשלה המוחית הדורשת תנאים מסוימים עלולה להתעכב עקב מחסור תזונתי ובמיוחד מחוסר בברזל.
  • בגיל 4 חודשים מאגרי הברזל של התינוק מתדלדלים, ולא ניתן להשלימם בתזונה בלבד. בפרט בישראל, תופעת מחסור בברזל שכיחה עקב מאפיינים תזונתיים והרגלים תרבותיים.
  • מחסור בברזל מגדיל את הסיכוי להיווצרות אנמיה, אשר נמצאה משפיעה על ההתפתחות המוטורית, הקוגניטיבית, ובהשלכה לכך על ההישגים החברתיים והלימודיים.
  • כדי להימנע מכך, על פי משרד הבריאות יש לתת ברזל לתינוק מגיל 4 חודשים ועד לגיל שנה וחצי, יש לתת תזונה עשיה בברזל וכן לבצע בדיקות דם תקופתיות עד גיל 3.

משרד הבריאות ממליץ לתת תוספת ברזל כטיפול מניעתי לכל התינוקות עד גיל שנה וחצי. מגוון תכשירים, תרופות ותוספים נמצאים על המדף כמו ברזל טבעי לתינוקות וטיפטיפות פריפל. מה ההבדלים, כיצד לבחור ולמה יש לשים לב? מידע מועיל ושימושי לפניכם  

הברזל חיוני וחשוב לבריאותנו. לברזל תפקיד מרכזי ביצירת ההמוגלובין, המספק את החמצן לתאים ולרקמות הגוף, והוא מעורב בויסות הטמפרטורה בגוף, בהסדרת השינה, בחיזוק המערכת החיסונית ובתקינותם של מנגנונים מרכזיים נוספים. 

 

 

מדוע מומלץ לתת תוספת ברזל לתינוקות?


תינוק בריא נולד עם מאגרי ברזל המספיקים לארבעה עד שישה חודשים, אולם עקב צמיחתו המואצת של התינוק בחודשים אלו, מאגרי הברזל בגופו עלולים להידלדל. מחסור מתמשך בברזל עלול לגרום לאנמיה ולפגום בהתפתחות הקוגניטיבית של התינוק. תינוקות הלוקים מאנמיה יסבלו, על פי רוב, מהפרעות בשינה, יגלו סימני עייפות, חולשה וחוסר תיאבון, יחוו ירידה במשקל ויהיו חשופים יותר מהרגיל לזיהומים ומחלות.
כדי למנוע אנמיה ממליץ משרד הבריאות לתת תוספת ברזל לכל התינוקות, ללא יוצא דופן, עד גיל שנה וחצי . מגיל שנה ווחצי ואילך חשוף התינוק למזונות מגוונים יותר המשמשים כמקור יעיל לספיגת ברזל.  


על ההבדלים בין תרופה לתוסף תזונה

בשוק מוצעים מגוון תכשירים, תרופות ותוספי תזונה, חלקם מכילים ברזל וחלקם משמשים למניעה וטיפול באנמיה. בבואכם לבחור מוצר נכון ומתאים לתינוקכם יש לעמוד על ההבדלים בין המוצרים השונים, יעילותם ובטיחותם.
תרופות למניעה וטיפול באנמיה עוברות סדרת מבחנים ובדיקות במכון לביקורת ולתקנים של חומרי רפואה באגף הרוקחות של משרד הבריאות. במהלך הבדיקות נבחנות יעילותן הקלינית של התרופות ובטיחות השימוש בהן. בנוסף, נדרשות התרופות לעמוד במבחנים להוכחת יציבותן לאורך זמן (לאחר פתיחת הבקבוק).

להבדיל מתרופות, תוספי תזונה, ברזל טבעי לתינוקות ובכלל תוספים טבעיים המופקים בעיקר מצמחים מתאפיינים בריכוז ברזל נמוך. הם אינם נדרשים להוכיח את יעילותם הקלינית ועוברים מסלול בדיקות קצר במשרד הבריאות, הבוחן, למעשה, רק את אחוז הברזל המצוי בהם. כיוון שיעילותם הקלינית אינה מוכחת מחקרית, ההתוויה הרפואית שלהם אינה מוגדרת ובפועל אינם יכולים להיחשב כתחליף שווה ערך לתרופות. כמו כן, ובניגוד לתרופות, תוספי התזונה אינם נדרשים לעבור מבחני יציבות לאחר פתיחת הבקבוק.

כדי לזהות תכשיר יעיל ובטוח שנבדק ואושר לשימוש בתינוקות יש:

  • לבדוק את ההתוויה הרפואית: התוויה רפואית היא כעין "הבטחה" שמצהירה בגלוי את פעולתה של התרופה. למשל: תרופה למניעת אנמיה. ההתוויה הרפואית ניתנת רק לאחר שהתכשיר הוכח כיעיל. על אריזת תכשירים ללא התוויה רפואית יהיה כתוב "סירופ המכיל ברזל", או ניסוח דומה.
  • לקרוא בעיון את העלון לצרכן: תכשירים שאושרו על ידי אף הרוקחות של משרד הבריאות יכילו עלון לצרכן בפורמט קבוע המבהיר בדיוק את פעולת התרופה, רשימת המרכיבים הפעילים ועוד. תוספי תזונה לרוב יכילו עלון צבעוני ושיווקי שאינו נדרש לעמוד בתקני אגף הרוקחות. 
     

כתבות נוספות בנושא

קטגוריה : ברזל לתינוקות
איך למנוע אנמיה אצל תינוקות?

איך למנוע אנמיה אצל תינוקות?

מחסור בברזל נפוץ מאוד בקרב תינוקות, ועלול לגרום לאנמיה. איך מונעים זאת? תקפידו על תזונה מתאימה ותכניסו לשגרת הטיפול בתינוקכם את תוסף הברזל לתינוקות.

אוכלים בריא מההתחלה: תזונה עשירה בברזל

אוכלים בריא מההתחלה: תזונה עשירה בברזל

תינוקות רבים סובלים מחוסר בברזל, גם אם תזונתם ומשקלם תקין, דבר שעשוי להשפיע על התפתחותם בעתיד. לכן, משרד הבריאות ממליץ על מתן טיפות ברזל באופן יומיומי ...

צריכת ברזל לתינוקות וחשיבותה להתפתחות

צריכת ברזל לתינוקות וחשיבותה להתפתחות

מרגע שתינוקות נולדים הם מתפתחים, קולטים ריחות, מראות, מגע ומחדדים את חושיהם. התינוקות סופגים כל מה שקורה מסביבם, רוכשים שפה, הרגלים, התנהגויות ...

איך למנוע אנמיה אצל תינוקות ופעוטות?

איך למנוע אנמיה אצל תינוקות ופעוטות?

מניעת אנמיה הינה בעלת חשיבות גבוהה בשנות החיים הראשונות, מכיוון שאנמיה בגילאים אלו עשויה לגרום לעיכובים התפתחותיים ונזקיה עשויים להיות בלתי הפיכים. ...

הצג כתבות נוספות
עבור לתוכן העמוד