צור קשר

צור קשר

checked

    טיפ טיפה מידע בנושא בקיעת שיניים וטיפול בשיני חלב

    בקיעת שיניים אצל תינוקות היא מבורכת מאוד, אבל מדובר בשלב התפתחותי לא פשוט. ההתרגשות של החיוך הראשון והשמחה של ההיפוך הראשון אינן מעידות על הצפוי לקראת בקיעת שן ראשונה, שמלווה לעיתים בסבל רב לתינוק ואובדן שינה להוריו. 24 שיני החלב בוקעות בין גיל חצי שנה לגיל שלוש ויחד עם ההתרגשות בעת בקיעת שיניים עלולות להופיע שלל תופעות לוואי שונות. כאן תוכלו ללמוד איך להקל על חום אצל תינוקות  ועל הכאבים המתלווים לבקיעת השיניים.

     

     

     

    בקיעת שיניים אצל תינוקות - המדריך המלא

     

    מתי בוקעת השן הראשונה?

     

    זמן בקיעת השן הראשונה משתנה מתינוק לתינוק, אך לרוב ניתן לצפות לה בין גיל חצי שנה לעשרה חודשים. תהליך בקיעת השיניים מסתיים לרוב עד לגיל שנתיים וחצי, ומתרחש לפי הסדר הבא:

    1. החותכות התחתונות
    2. החותכות העליונות
    3. הטוחנות הראשונות והניבים
    4. הטוחנות האחוריות

    מה גורם לכאבים?

     

    השיניים הראשונות, המכונות גם שיני חלב, מסתיידות בתוך החניכיים כבר במהלך ההיריון. תהליך בקיעת השיניים, לקראת גיל חצי שנה, הינו למעשה השלב שבו השן פורצת מתוך החך אל חלל הפה. אפשר להבין למה לעיתים בזמן צמיחת שיניים תינוקות סובלים מאוד. תהליך זה יכול להיות מלווה בכאבי חניכיים ובריור מוגבר. מכיוון שהשן הבוקעת את החך יוצרת מעין "פצע" קטן בחך וחשיפה של הרקמה הפנימית לחיידקים שנמצאים בחלל הפה – לעיתים נוצרת דלקת קלה שגורמת לעליית חום.

    מהם הסימנים מוקדמים לבקיעת שיניים?

     

    תהליך בקיעת השן נמשך מספר ימים, המאופיינים בחוסר מנוחה אצל התינוק, התקפי בכי, ייצור רוק בכמויות גדולות מהרגיל וירידה בתיאבון. אז איך מזהים כאבי שיניים אצל תינוקות? אם תסתכלו לתוך הפה של התינוק, תוכלו להבחין שחניכיו אדומות, מגורות ונפוחות ובתוך זמן קצר תגלו בליטה לבנה וחדה בחניכיים. התינוק יכניס עצמים שונים לפה, כולל את ידיו וינסה "לגרד" את חניכיו הדואבות. עליית חום קלה עלולה להופיע באותם ימים, כתוצאה מדלקת קלה באזור הבקיעה.

     

    השיניים הקדימו או איחרו לבקוע – האם זה נורמלי?

     

    כשמדברים על שיניים אצל תינוקות אין חוקים, אבל בדר"כ בקיעת שיניים מוקדמת מצביעה על המשך התהליך. תינוק שהקדים זמנו עם בקיעת שיניו החלביות, לרוב גם יקדים את זמנו עם בקיעת השיניים הקבועות, ובהתאם לזאת, במקרים של צמיחת שיניים מאוחרת אצל תינוקות  בדר"כ זה הפוך. תינוק שאיחר זמנו עם בקיעת שיניו החלביות, יחווה בקיעה מאוחרת של שיניים קבועות. בקיעת השיניים היא הליך טבעי וברוב המוחלט אין צורך להתערב, אך במידה ובמעקב ב"טיפת חלב" יבחינו בבקיעה מתאחרת או סטייה בסדר הבקיעה יופנה ההורה עם הילד/ה למרפאת שיניים להתייעצות.

      

    התנהגות התינוק בתקופת בקיעת שיניים

     

    בקיעת שיניים אצל תינוקות מאופיינת בייצור רוק מוגבר, חוסר מנוחה, חנייכים אדומות, נפוחות ומגורות שמובילות את ידיו של התינוק אל פיו לרגיעה. במקרים קשים יותר עלולים להיות נדודי שינה והתינוק יכול להראות חוסר תיאבון. תופעות אלו  אינן מסוכנות לתינוק עצמו , לרוב יהיו אלו ההורים שיסבלו מחוסר המנוחה והעצבנות של תינוקם.  

     

    צמיחה וטיפול בשיניים

     

    צמיחת שיניים אצל תינוקות עובדת בצורה כזו: בדרך כלל השן הראשונה שצומחת היא אחת השיניים החותכות התחתונות, אחריה תצמח זו הצמודה לה ואז שתי השיניים החותכות מעליהן, שאר השיניים יצמחו לאיטן עד גיל שלוש שנים. למרות שנדמה כי כמות השיניים אינה מצריכה טיפול חשוב לדעת כי יש לנקות ולטפל החל מהשן הראשונה במוצר המיועד לכך כגון: טפטפים פרסטי -  מברשת שיניים בשילוב משחת שיניים לתינוקות שכן שיני החלב ילוו את התינוק במשך מספר שנים והתפתחות עששת אפשרית גם בשיני חלב.

      

    סימנים לכך שכדאי לפנות לרופא

     

    יש מצבים חריגים  בבעיות התפתחותיות של בקיעת שיניים, ולכן במקרים אלו מומלץ לפנות לייעוץ רפואי:

    • שיניים בצבע צהוב או שחור
    • שיניים במרקם מחוספס או שרוט
    • שיניים שבוקעות שלא כסדרן או שיניים שבוקעות במקום שבו יש כבר שן    

    מה אפשר לעשות כדי להקל על החום והכאב בעת בקיעת השיניים?

     

    ישנן דרכים להתמודד עם בקיעת שיניים. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להרגיע את הכאבים ואת החום בעת צמיחת שיניים אצל תינוקות.

    • עיסוי החניכיים בעדינות עם האצבע
    • שימוש בנשכנים ייעודיים ובטיחותיים לתינוק
    • מתן מזונות קרים ומרגיעים, כמו מלפפון, אגס, אבטיח וכדומה
    • הקלה על החום והכאבים באמצעות תרופה מבוססת פראצטמול, מתאים לתינוקות מגיל לידה ומוגש במנה קטנה שקל לבלוע.
    • חשוב לשים לב: משחות וג'לים להרגעת כאבי שיניים עשויים להכיל חומרים שאינם בריאים לתינוק, כמו סוכר ואלכוהול. מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים לפני שימוש בחומרים אלו.

    כתבות נוספות בנושא:

    צחצוח שיניים לתינוקות וילדים – כל מה שרציתם לדעת
    צחצוח שיניים לתינוק יכול להרגיש כמו משימה מרתיעה, אבל עם כמה טיפים קל להפוך את זמן הצחצוח לא רק לבריא ונכון יותר, אלא גם למהנה ומוצלח גם להורים וגם לילדים.
    חבלה ופגיעה בשיניים אצל ילדים
    חבלה בשיניים היא פגיעה שכיחה מאד בקרב פעוטות וילדים. בניגוד לחבלות אחרות, לחבלה בשיניים עלולות להיות השלכות גם על השן שתצמח במקומה בעתיד ולא רק על השן שנחבלה, לכן ישנה חשיבות מיוחדת לאופן הטיפול.
    צחצוח שיניים לתינוקות וילדים – איך לעשות את זה נכון?
    בין אם אתם הורים לתינוקות שזה עתה צמחו להם שיניים, ובין אם לילדים כבר בוגרים באופן יחסי אולם בעלי הרגלי צחצוח שיניים בעייתיים – סביר להניח שהגיע הזמן להתחיל ולטפל בשיניים של הקטנטנים שלכם באופן ראוי. צחצוח שיניים לתינוקות הוא בעל חשיבות גדולה מאין כמוה, ועדיין כמעט וכל הורה שוגה בהיבט מסוים ביחס אליה. הכתבה הבאה תעשה לכם קצת סדר בבלאגן.
    הנקה ובריאות הפה שלך ושל הבייבי שלך
    שאלות רבות על הנקה ובריאות הפה והשיניים, מופיעות לעיתים בקבוצות השונות במדיה החברתית. אנסה לענות על הנפוצות שביניהן.
    הידעת? חשוב לשמור על נקיון השיניים כבר מההתחלה
    בקיעת שיניים של שיני החלב הראשונות של התינוק מתרחשת בשנה הראשונה לחייו. למרות שבהמשך חייו ינשרו השיניים ויוחלפו בשיניים קבועות, עדיין חשוב מאוד לשמור על בריאות שיני החלב .
    שן ראשונה אצל תינוקות
    התינוק בוכה, לא שקט, ושולח את הידיים אל הפה ללא הרף להרגיע את החניכיים האדומות? זה הזמן לשלוף את ערכת העזרה הראשונה לבקיעת שיניים, יחד עם המון סבלנות, נשימה עמוקה והבנה כי מדובר בתקופה זמנית. אוטוטו בקיעת השיניים תסתיים והקטנצ'יק יוכל לנגוס וללעוס כמו גדול.
    התינוק בוכה? כך תזהו אם אלו כאבים של בקיעת שיניים
    אם לקראת גיל חצי שנה התינוק המתוק שלכם הופך עצבני ולא רגוע, אם הוא בוכה הרבה יותר, מקטר שלא כהרגלו, נצמד אליכם רוב הזמן ומנסה לנשוך כל דבר, מגיע לכם מזל טוב, כנראה שצומחות לו שיניים
    תינוק סובל מכאב שיניים
    התינוק מרייר, מכניס ידיים לתוך הפה, חסר תיאבון ומתקשה להירדם? יכול להיות שמדובר בכאבי בקיעת שיניים. קראו כאן על כל הסימנים לבקיעת שיניים, וגם על סימנים מוטעים לבקיעת שיניים.
    תופעות בקיעת שיניים - מתי יש ללכת לרופא?
    לתינוק יש חום? הוא מצוברח וחסר תיאבון? הוא סובל מתפרחת חיתולים ומחוסר שינה? יכול להיות שכל אלה קשורים לבקיעת שיניים, ויכול להיות שלא. לפניכם המדריך המלא להבחנה בין תופעות נורמליות של בקיעת שיניים, לבין מצבים שמצריכים בדיקה רפואית
    האם יש קשר בין נזלת ובקיעת שיניים אצל תינוקות?
    תינוקות רבים סובלים מנזלת בימים שלפני בקיעת שן חדשה, אך מחקרים מראים שאין קשר ממשי בין השניים. אז למה הנזלת בכל זאת מופיעה ואיך מתמודדים עימה? כל התשובות בכתבה המלאה
    לתינוק יש חום? זה לא בגלל צמיחת שיניים
    בעקבות מיתוסים רבים שנולדו סביב בקיעת השיניים, ביניהם הקשר בין בקיעת שיניים וחום אצל תינוקות, שלשולים, נזלת ועוד, נערכו מגוון מחקרים רפואיים בנושא. קראו כאן כדי לגלות מה הם מצאו
    שומרים על שיניים בריאות מהשן הראשונה
    יש רגעים בחיי התינוק שלא נשכח לעולם כמו החיוך הראשון, הצעד הראשון או המילה הראשונה. גם את השן הראשונה לא שוכחים ובעיקר לא את הבכי הרב, אי הנוחות וחוסר השינה שמתלווים לבקיעתה. איך מתמודדים עם כאבי בקיעת השיניים ושומרים על שיניים בריאות בתינוקות?
    כל המיתוסים על צמיחת שיניים אצל תינוקות
    האם באמת צמיחת שיניים גורמת לחום ושלשולים? האם תינוקות שלא בקעו להם שיניים לא מוכנים למוצקים? כאן תמצאו את העובדות שמסתתרות מאחורי המיתוסים הנפוצים על השיניים הראשונות של התינוק.
    מאמהות לאמהות: איך להקל על כאבים?
    אחת החוויות הקשות ביותר עבור הורים זה לראות את הילד שלהם סובל מכאב, בין אם הגורם הוא חיסון, בקיעת שיניים, ברית מילה, או מחלה. אז איך תוכלו לעזור להם? החברות שלנו במתחם טיפטיפת חלב בפייסבוק, התגייסו למענכן ושיתפו אותנו בטיפים שלהן להקלה על כאבים אצל תינוקות ופעוטות
    בקיעת שיניים אצל תינוקות
    לחיוך הראשון, לצעדים הראשונים ולכל הרגעים הנפלאים עם התינוק הצעיר מתלווה גם בקיעת השיניים הראשונות, שאינה נעימה במיוחד לתינוק. תינוקות רבים בוכים, צורחים וסובלים מכאבי בקיעת השיניים. כיום אין צורך לסבול מהכאבים, קיימות דרכים יעילות בהן תוכלו להקל על הכאב של תינוקכם ולהרגיע אותו.
    עבור לתוכן העמוד